Friday, May 11, 2012

 

Johan - afzien én genieten in de Vogezen



Dagboek van een herdershond.

Dag 1
Leven als god in Frankrijk. Ik kan dit begrijpen na amper een zestal uren hier. Toen ik tussen 18u en 19u buiten op terras zat met zo’n kleine 20 graden, een lekker zonnetje en een pelforth brune voelde ik me hemels. Daarbij is het hier nu nog enorm kalm, geen schoolvakanties en enkel een 8-tal fietsers in een plek waar 40 man kunnen logeren. Ik zat daar gedurende een kwartier moederziel alleen op dat terras met zicht op een stukje vogezen. Het enige wat ik hoorde waren de vogels en hier en daar en hond. Voor de rest was ik alleen op de wereld met een prachtige natuur, hemels.

Die pelforth is trouwens is een franse bruine leffe. Normaal drink ik blond maar hier is er geen blond van dat niveau. Wel gewone pils en witbier. Maar het heeft me wel gesmaakt, ik denk dat alles hier smaakt.

Het begon vandaag allemaal wat minder. Om 4u uit bed, om 5u mijn neef gaan halen en de autostrade op. Watergieten de eerste 20 km, watergladheid; 80 per uur nog rijden. Maar nadien was het droog rijden. Heel vlot zelfs, om 6u over de ring gevlogen. Bij het binnenrijden van Luxemburg plots file. Logisch ook gezien we amper 30 km door Luxemburg moesten en we voorbij Luxemburg stad moesten in spitstijd. Alles viel nogal mee; in een goed half uur waren we in la douce france. Daarna no more problems, vlot doorrijden tot op 4 kilometer van eindbestemming en dan amper 4 km regionale baantjes.

1e pluspunt: herberg amper 4 kilometer van autostrade.

2e pluspunt: De herberg zelf straalt gezelligheid uit. De eigenaars zijn super. Ietwat ouderwets maar alles zeer proper en verzorgd. Douches waar je perfect de temperatuur van het water kan regelen. Leuke ruime kamer en ruime eenpersoonsbedden.

Om 13u onder een zwaar bewolkte dreigende hemel vertrokken voor een eerste rit. We dalen af naar het dorp, ouderwetse huizen in allerlei eigenaardige kleurcombinaties; het merendeel met antennes op het dak. We zijn echter een paar minuten sprakeloos door de echt overweldigende prachtige omgeving die in schril contrast staat met de troosteloze huizen va het dorp. Je ziet tientallen cols die allemaal baden in het groen.

Na een tiental kilometer beginnen we aan onze eerste col; de col Morbieux. 5 km klimmen aan 6% gemiddeld en 8% maximum tot op 790 meter hoogte (260 hoogtemeters). Onze 2e klim ligt een 15-tal kilometer verderop; col de la vierge, bijgevolg heb ik geleerd hoe moeilijk het is om een maagd te veroveren….7,3 km; 5,8% gemiddeld en 10% maximum. Boven op de top is het echter iet gedaan, wij moeten naar rechts verder omhoog om de laatse 5 kilometer van de grand ventron te bedwingen. We hebben in totaal 12,5 km geklommen en zitten op 1200 meter hoogte. In totaal 600 hoogtemeters. Intussen is het aan het watergieten. Druipnat 10 km dalen, koud man. We beslissen dan ook om in te korten van 110 naar 80km. Voor de slotklim naar de herberg nog de col du menil over, 3,5 km, 3% gemiddeld en 106 hoogtemeters; een niemendalletje dus. Tenslotte de slotklim naar de herberg; le mont de fourche. Deze is 4km lang aan 4,9% en 198 hoogtemeters. Samengevat: 80 km gereden, 25 km bergop en 1164 hoogtemeters.

3e pluspunt: het avondeten was fantastisch en de wijn van het vat nog fantastischer…Ook het ontbijt is super.
 
Dag 2 : koninginnerit….

160 km op het programma met 7 cols waaronder les trois ballon: ballon de servance, ballon d’alsace en le grand ballon. 160 km is meer dan genoeg want je gemiddelde bedraagt amper 22-23 hebben we intussen geleerd. Stralend weer nu, bij de start om 9u al 18% en het evolueert naar 25% en meer.

Van bij de start direct bergop voor 3 kilometer  aan 5% en 150 hoogtemeters (col de la croix). Dan dalen, de weg over en daar begint de ballon de servance; 10,2 kilometer aan 4,7% met 8,3% maximum voor 479 hoogtemeters. Leuke klim, laatste anderhalve kilometer wel aan 8% gemiddeld. Een 15-tal kilometer verder beginnen we aan de roemrijke ballons d’alsace. 11,5 kilometer, 5,10% gemiddeld en 10% maximum voor 678 hoogtemeters. Heerlijke gelijkmatige klim. Schitterende afdaling waarin je nauwelijks hoeft te remmen. De volgende is een makkie, col de bussan; 3 km aan 4,5% gemiddeld voor 145 hoogtemeters. 25 km verder “le grand ballon”; 16 kilometer klimmen, 5,6% gemiddeld en 8,5 maximum voor 1072 hoogtemeters. Het loopt lekker, leuk ritme te pakken aan 12 tot 14 per uur tot…..km 12. De laatste 4 km zijn constant 7 tot 8,5%. Ik ken nu de term “zwalpende renners” letterlijk en figuurlijk. Ik sleur me naar boven aan amper 7 à 8 per uur. Liters vocht druipen van mijn kop. Op 1328 meter hoogte kan ik eindelijk mijn calvarietocht beêindigen. De beloning is er wel, een heerlijke cola op een terras met eindeloze vergezichten. 5 km blijven we op een plateau rijden om dan 18 km naar beneden te suizen. Na een 5-tal vlakke kilometers beginnen we al veel minder enthousiast aan de col d’oderen; 7 km aan 3,4% gemiddeld met 6 maximum voor 238 hoogtemeters. Afdalen en richting slotklim; denken we…..Helaas rijden we verkeerd. Resultaat 40 km extra en pas om 20u binnen met 200 km in de benen. De slotklim van 4 km was één echte lijdensweg. Stikkapot waren we, het heeft anderhalf uur geduurd voor ik gerecupereerd was. Toch was de wijn van het vat weer superlekker……Om 22u30 omgevallen als een blok.

Samengevat, 200 km gereden, 55 km bergop met 2960 hoogtemeters.  
Johan






Comments: Post a Comment



<< Home